Dag 21 – siste dag

Woohoooo! Siste dagen. Burde kanskje ikke være fullt så glad for det, det har jo ikke akkurat vært usunne ting jeg har holdt på med, men glad er jeg allikevel.  Fikk et spørsmål i går om hva jeg kunne tenke meg å forsette med og ikke forsette med eventuelt hvorfor og hvorfor ikke. Skriver litt om det bak hver enkelt ting på sjekkelisten sammen med litt om mine erfaringer gjennom disse 21 dagene.

Sjekkliste

Ting jeg MÅ gjøre:

– Være veganer. Ja og det er siste dagen….for en stund iallefall. Jeg liker tanken på å være veganer og jeg er helt for alt de står for, men jeg må innse at jeg er ikke helt der ennå. Det er enkelte ting jeg savner for mye, som melk og honning, og i tillegg har jeg problemer nok fra før av med å få i meg nok mat. Næringsmessig er det bare ikke helt bra for meg å være veganer enda. Ikke før jeg blir flinkere til å ta vare på meg selv iallefall.  Som jeg nevnte i går så kommer jeg til å kutte ned på en del dyreprodukter og bruke så lite som mulig av det i min hverdag.  Rømme og egg kommer feks. ikke mer i hus, mens melk, honning og sjokolade står enda på handlelisten.

– Minst en halvtime Yoga hver dag. Yoga er herlig, men kan være vanskelig å komme i gang med av og til, men når jeg først har fått gjort de er jeg alltid fornøyd etterpå.

Ting jeg ellers har lært om Yoga:  Oppvarming er en nødvendighet og gir bedre fokus og utbytte av øvelsene.

Ørepropper er en fin ting som ikke bare hjelper å holde forstyrrende lyder ute,                                                                         men også hjelper å holde fokuset på pusten som man da hører veldig godt.

Haremsbukser ser ikke så bra ut alltid, men de er faktisk veldig gode å trene i.

Husk tykk matte vist ikke gjør gulvet vondt når man gjør liggeøvelser.

Yoga virker. Er mer i form, mer fokusert og mer bøyelig nå enn jeg var før.

Min favoritt yogaøvelse er «Treet». Balanserende og avslappende samtidig.

Katter elsker yoga matter og bytter på å bruke dem som leketøy og klorematte.

Tenker fortsette med Yoga fremover, men ikke så ofte som hver dag tenker jeg. Yoga har vært gøy, men av og til har det også vært stress ettersom jeg har strevd litt med å få tid til det enkelte dager. Tre dager i uken tenker jeg er en bra begynnelse.  Tenker også å begynne på Yoga kurs snart.

– Minst 20 min. meditasjon hver dag. Ikke fått gjort det enda, men det blir selvfølgelig gjort før sengetid. Meditasjon er noe som jeg ofte har slitt med. Ikke å få det gjort nødvendigvis, men hele det å finne roen. Jeg tenker alt for mye og det å få hjernen min til å være stille kan vær nokså vanskelig til tider. Hjelper ikke når det har vært mye som har skjedd rundt meg og jeg har hatt mye skole å tenke på. Men jeg vet at meditasjon er bra for en og det føles alltid helt fantastisk ut når jeg har fått det skikkelig til så det tenker jeg forsette med. Ikke hver dag, men oftere enn jeg gjorde før. To-tre ganger i uken er planen.

– Ligge på Shaktimatten i 20 min. Blir også før sengetid i dag. Shaktimatten er herlig, men denne tror jeg jeg bare kommer til å bruke en gang i uken og ellers når jeg føler for det. Dette har litt med tid å gjøre. Bruker jeg den om morningen blir jeg som oftes svimmel. Gjør jeg det om kvelden blir jeg ofte veldig våken. Ellers på dagen passer det vanligvis ikke. Vi får se hvordan det passer seg til. Et tips om matten, den er fantastisk mot hodepine. 20 min er vabligvis nok til å kurere den verste hodepine.

– Blogge om prosessen. Ja. Det har faktisk vært veldig utfordrende. Jeg har prøvd å variere litt hver dag hva jeg skriver, men av og til har det vært vanskelig å komme på noe annet enn bare ja, ja, ja, nei, nei,nei. Har prøvd å skrive litt engasjerende iallefall. Skal blogge her i rundt en uke til tenker jeg om hva som skjer når jeg begynner på min normale hverdag igjen, men etterhvert blir jeg nok kun å finne på min vanlige blogg, rosanerd.blogg.no.

– Ta vitaminene mine. Ja og det skal jeg forsette med fordi , ja, som sagt, ikke så flink på dette med mat og sånt. Trenger litt ekstra vitaminer. Skulle noen lure på hva jeg tar hver dag så er det: 1 multivitamin, 1 b-komplett, 1 jern, en rosenrot, 1 magnesium og 3 spirulina.

Ting jeg IKKE kan gjøre:

– Spille dataspill. Bare en time til jeg kan offisielt spille igjen. Jippi!!!!! Ikke at jeg hadde tenkt å sitte oppe å spille utover natten altså *Host host*. Hehe, neida orker nok ikke det, men gjett om det skal spilles i morra etter skolen. Gleder meg sykt masse. Har savnet det mest av alt, men som jeg har nevnt i tidligere innlegg så ser jeg nå hvor mye av tiden min dataspilling har spist opp så jeg tenker på å innføre spillefrie dager. Jeg skal første se hvordan det går neste uke før jeg tar den avgjørelsen. Håper at jeg klarer la vær å la spillingen ta helt overhånd.

– Shopping. Det har vært veldig rart å gå rundt i butikkene og ikke kunne shoppe noen ting, men etterhvert ble det liksom en vane og ganske avslappende til og med. Lommeboka mi likte det også veldig godt. Jeg shopper nok mer enn jeg tror til vanlig ja og har tenkt å prøve å spare mer på pengene fremover. Skal blant annet til New York om ikke så lenge. Fint å ha litt penger der borte tenker jeg.

– Spise ute på cafe eller restaurant. Dette har jeg savnet. Mest fordi det er så koselig å ta en kopp chai latte med en god venninne og bare prate om alt og ingenting i ny og ne. I morra blir det chai latte med mandelmelk på «Resept». Nam nam.

Reaksjoner så lang (fysiske, psykiske osv): Mange…..tror jeg. Litt vanskelig av og til å si hva som kommer av prosessen og hva som kanskje er helt vanlig sykdom eller som hadde skjedd ellers. Ting som jeg har skilt seg litt ut er vekt økning, så vekt tap. Masse emo følelser og masse sinne. Var irritert på alt og alle en hel uke. Tåler mindre sukker enn før og Pepsi kan jeg så vidt ta en slurk av før jeg blir dårlig. Sov nesten ikke i en hel uke og hadde en del angstanfall. Men nå i dag føler jeg meg roligere enn på lenge, mer balansert enn før og fokusert og inspirert til å skape. I løpet av prosessen har jeg også fått tid til å tenke en del nå som så mange forstyrrende elementer har vært ute av bildet og jeg har da begynt å stille mye spørsmål med hva jeg driver, hva jeg vil og hvor jeg vil være her i verden. Tenker på skole feks. Vil jeg den eller vil jeg noe annet og viste til hva da? Trives jeg på skolen? Er kunst mitt kall? Skal jeg prøve å bo i tokyo et år som jeg har drømt om så lenge? Og masse spørsmål liknende på det. Men nok om mine spørsmål, har du noen? 🙂

Takk til alle som har følgt med på prosessen og som har støttet den. Glad i dere alle sammen. 😀

 

Natta

 

Advertisements

2 kommentarer

Filed under Art, Art school

2 responses to “Dag 21 – siste dag

  1. Sunniva

    Det har vært kjekt å følge deg 🙂 Håper du fortsetter å finne ut og sette ut i handling det som skaper balanse for deg; du er flink Ellen!

  2. Allyson

    Så kjekt at du kom i mål og fikk flere ting utav det ser det ut som! Det har vært kjekk lesing, og jeg har faktisk blitt litt inspirert av deg – tror jeg skal ta fram min shaktimatte som har ligget bak i skapet i flere måneder nå;-) Men, snille du – kan du vente litt med å dra til Japan? Det er så skummelt alt som skjer der nå:-(
    Håper vi ses snart, klem:-)

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s